Not so American beauty

Întâi am văzut filmul și l-am iubit. În vara asta, intrând într-o librărie din Cluj, am găsit cartea și tare m-am bucurat. Tot ce vreau să fac acum vreau să dau mai departe o porție ca o felie de tort cremos, pufos, și cu surpriză la mijloc.
În contextul în care vorbim despre mârșavii profitori, egocentrici și credincioși doar propriului ego-dumnezeu, care fac și desfac și învârt pe degete o lume a banului, surpriza micului fragment de mai jos vine ca o bomboană de ciocolată dulce și plină de savoare, care are însă în miez ironia înțepătoare a unui bulgăre de mucegai.

Pe urmă, în timp ce zăceam despuiați unul lângă altul, amândoi cu ochii ațintiți în plafon, am sărit deodată în picioare și, scoțând din vază un fir de bujor, am început să rup petală după petală, și le-am presărat pe pântecele blondei, apoi încă un fir și încă un fir, garnisind cu petalele câtorva fire de bujor tot pântecele domnișoarei, și priveliștea mi se părea atât de frumoasă, încât stăteam și-mi desfătam privirea, iar domnișoara s-a săltat și, sprijinindu-se în coate, admira și ea acest spectacol minunat, dar mișcarea ei făcea să alunece jos petalele, drept care am împins-o cu gingășie înapoi, ca să stea lungită pe spate, și m-am dus să scot oglinda din cui și am întins-o în așa fel, ca domnișoara să poată vedea splendoarea pântecelui ei presărat cu petalele de bujor și eu i-am spus: Ce minunat o să fie de câte ori o să vin aici și în această cămăruță se va găsi o vază cu flori, și eu o să-ți împodobesc pântecele cu petale – și ea mi-a răspuns că așa ceva nu i se mai întâmplase niciodată – o asemenea cinstire adusă frumuseții sale -, că datorită acestor flori s-a îndrăgostit de mine, iar eu i-am spus ce frumos va fi de Crăciun când îi voi împodobi pântecele cu crenguțe de vâsc, dar cel mai bine ar fi, și de asta va avea ea grijă, ca în plafon să fie instalată o oglindă, chiar deasupra divanului, ca să ne putem vedea lungiți unul lângă altul în pielea goală și, mai cu seamă, s-o pot admira cât e de frumoasă în toată goliciunea ei, cu o coroană de flori în jurul ”blăniței”, coroană ce va fi schimbată de fiecare dată după sezon și după florile specifice fiecărei luni, și ce frumos va fi când o voi împodobi, rând pe rând, cu margarete, cu lăcrămioarele Sfintei Fecioare, cu anemone, cu dalii, cu crizanteme, cu frunze de clematite în culorile toamnei… și eu m-am ridicat și am îmbrățișat-o, și mă simțeam mare, și înainte de a pleca i-am întins două sute de coroane pe care ea n-a vrut să le primească, dar eu i le-am lăsat pe masă, și, ieșind de la Paradisu’, aveam senzația că măsor, pe puțin, un metru optzeci și i-am mai strecurat o hârtie de o sută și doamnei Paradisu’, care scosese capul din spatele ferestruicii sale și se uita la mine prin sticlele ochelarilor, să mă vadă cât mai bine… și, în toiul nopții, am părăsit locanta și peste străduțele întunecate și pustii ale orașului coborau de sus toate luminile scânteietoare ale boltei înstelate, dar eu nu vedea nimic altceva decât toate florile pământului – gălbenele și ghiocei și toporași și ciuboțica-cucului și pintenul-cocoșului – toate florile pământului împletite împrejurul pântecelui domnișoarei cu părul bălai, și pe măsură ce înaintam eram tot mai uimit de această idee năstrușnică, întrebându-mă cum de mi-a venit să garnisesc atât de frumos, cu o cunună de flori, plăpânda moviliță de păr ce mijea pe acel pântec drăgălaș de femeie, de parcă aș fi garnisit, cu foi de salată verde, un platou cu șuncă în aspic și, cum mă pricepeam la flori, continuam s-o îmbrac pe blonda despuiată în toate florile ce-mi treceau prin minte – în mănușa-Maicii Domnului și-n petale de lalele și de stânjenei… și eram hotărât să merg cu povestea asta până la capăt, să-i adaug mereu alte flori, putând să mă amuz în felul acesta un an întreg, căci banii îți permit să cumperi nu doar o fată frumoasă, ci și un pic de poezie. 

Bohumil Hrabal – L-am servit pe regele Angliei

Și imaginea din film, care este la fel de frumoasă, dar are suflul ei:

, , , , , , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

